sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Mikä hiton objektiivi?

Auttakaahan neitoset. Olen suunnitellut ostavani uuden kameran, ja mallikin on jo selvillä; Olympus E-PL3. Nyt vaan on semmoinen pähkinä, kun sitä myydään sekä niin että mukana on 14-42mm objektiivi, tai vaihtoehtoisesti sekä 14-42mm että 40-150mm objektiivi. Hinnassa tietysti eroa pari sataa euroa. Mutta ongelma on siis se, kun minähän en noista objektiiveista mitään tajua, että mitähän nuo sitten käytännössä tarkoittavat? Onko tuo pienempi ihan turhake ja kuitenkin joutuisi ostamaan toisen, vai pärjääkö tuolla pienellä ihan peruskuvissa? Mähän en siis jaksa mitään ihme kikkailuja, ja toiveissa olisi että olis mahdollisimman käytännöllinen joka tilanteessa. 

Ja ehkä se kaikista tyhmin kysymys - voihan kameraa käyttää ilman erillistä objektiiviakin? :D

kuva verkkokauppa.com
Joku tietysti ajattelee että fiksuinta olisi nuokin rahat laittaa kunnon järkkäriin, mutta mulla nyt vaan sattuu olemaan niin etten semmosta isoa kuitenkaan missään mukana kuljettelisi, joten käyttämättä jäisi. 

Tämmöisissä merkeissä mun sunnuntai on kulunut -kamerajuttuja googletellen. No oon mä vähän myös joululahjoja mietiskellyt (itselleni tottakai), sohvalla loikoillut ja lueskellut. Onneksi vielä pari vapaapäivää edessä, josko vaikka saisi itsensä liikkeelle täältä neljän seinän sisältä :D Jumpalle piti mennä jo tällä viikolla, mutta jotenkin kummasti siirsin sen aina seuraavalle päivälle -ja hupsista onkin jo sunnuntai-ilta käsillä..

2 kommenttia:

  1. Mä olen ehkä maailman huonoin selittäjä tällaiseen, kun en itsekään ihan täysin ymmärrä. Iskä mulle silloin, kun järkkärin antoi lahjaksi, kertoi kovin kaikista jutuista liian kirjamaisesti, niin käskin kertoa sillee ihmismäisesti :D Eli en siis osaa selittää varmasti sullekaan.

    Mutta siis mulla on neljä objektiivia. On kiinteä 50mm, eli sillä ei zuumailla vaan joudut itse liikkumaan edes takaisin sitä mukaa mihin kohtaa kuvan haluat. Sitten on 18-55mm. Sillä saa kuvia pikkasen zuumattua, mutta kuvat on silti "kaukaa otettuja" Eli jos vaikka seisot 50m päässä kohteesta, on kohde pieni edelleen vaikka kuinka koetaisin zuumata. Et siis saa kohdetta isoksi kauempaa. 18-50mm on aika perus ja sillä pärjää hyvin. Sitten mulla on vielä olihan se 18-270mm. Tällä saat zuumattua jo sen 50m päässä olevan kohteen suuremmaksi. Mutta tässä objektiivissa on huonompi valoteho, eli tarvitaan paljon kirkasta valoa, että kuvat onnistuu.

    Toivottavasti ymmärsit edes jotain näistä. Mä en todellakaan itse ymmärrä näistä yhtään mitään kuin vain kokeilemalla tiedän mitä mikäkin tekee. Netistä kannattaa tutkia, sieltä meinaan löytyy tosi paljon opiskeltavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm..eli siis mitä isompi lukema niin sitä kauempaa saa zoomailtua? :D Hahah, oon kyllä niin onneton näissä.

      Poista